fredag den 11. november 2011

Lampesagaen - en indføring

- Ingen *dobbelttydigheder dér heller

Det startede vist med den helit uimodståelige træ-flyvemaskine-loftslampe jeg faldt over på nettet og som ville se helt vildt lige-i-skabet ud oppe på drengens babyværelse. Den passed overhovedet ikke til montering i vores loft. Hvorfor? Det har jeg glemt.

Så fulgte de to standerlamper hvoraf den ene er "uplight" og med læselampe. Den ligner noget der hører til middelalderen (eller bare sen-firserne) og har man den tændt en dag kan de læse et pludseligt opsving i Sjællands elforbrug henne i SEAS-NVE. Plus den siger buuuzzzzzzzzzzzz efter den har stået tændt en tid. Side-info: Børn elsker at skrue op og ned for lyset. Den anden er en jeg troede var en cylinderformet rispapirlampe og jo jo cylinder: Tjek. Rispapir? BÅÅÅÅÅT. Not. Men derimod en slags spandex-agtigt plastic-lameller hvilket gør at den kære tingest udstråler ligeså meget hygge og varme i rummet som et lysstofrør på et bilværksted.

Åh men bum bum bum hvad kom så? Nårh jo en virkelig cool (var jeg så den eneste i husstand og omegn der syntes, viste det sig) bordlampe - retroagtig i den helt rigtige grå-blå retrofarve og som taget ud af en halvtredserreklame for boligindretning - eller bare i stil med noget man kunne finde på Georg Gearløs' hjemmekontor. ENESTE minus ved den er at den bliver 1000 grader varm udenpå og efter 10 minutters tændthed stinker langt væk af sprittusch eller andet hyggeligt kemikalie.

Fedt vi går en mørk tid i møde. For så kan jeg tænde op i alle mine fyrfads-lanterner.....





*Se "Lampeforbandelsen"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar